iyiköfüfilm

17
Eki
2013

Don’t Look Now (1973)

Korku Filmleri kategorilerinde yayınlandı. 2 Yorum Var

dont-look-nowNicolas Roeg’in, Türkçe’ye Karanlığın Gölgesi ismiyle çevrilen kült filmi Don’t Look Now, izleyiciyi öngörülemeyen bir kabusa sürüklüyor. İngiliz yazar Dame Daphne du Maurier’in aynı adlı kısa hikayesinden beyazperdeye uyarlanan film, psikolojik bir gerilim. Aynı zamanda yazarın Rebecca, Jamaica Inn ve The Birds gibi hikayelerini usta sinemacı Alfred Hitchcock da beyazperdeye uyarlamıştır. Daphne Du Maurier’in hikayeleri yıllar içerisinde çeşitli film yapımcıları tarafından keşfedilmiş ve uyarlanmaya başlanmıştır. Hikayeleri genellikle korku, gotik ve doğaüstü imgeler üzerine kurgulanmıştır. Fakat bu imgeleri kullanırken melodramı da çok başarılı bir şekilde hikayelerine katmıştır.

Don’t Look Now filminde de yukarıda bahsettiğimiz gibi korku, gerilim, gotik ögeler melodram ile bir araya gelerek, sinema çevrelerince kabul gören gelmiş geçmiş en iyi korku filmlerinden birisini ortaya çıkarmıştır. Filmi iki aşamada ele almak mümkün. İlk aşamada çocuklarını kaybettikten sonra evliliklerinde yaşadıkları sorunları, diğer bölümde ise çocuklarını kaybetmenin verdiği üzüntüyü atlatmak amacıyla Venedik’e gitmeleri ve burada yaşadıkları gerilim dolu hikaye ele alınıyor.

40 yılını dolduran film hem görsel zenginliği hem de başrol oyuncuları Julie Christie ve Donald Sutherland’in arasında geçen tartışmalı seks sahnesiyle hafızalarda yer etmiş durumda. Film, kasvetli bir İngiliz kırsalı sabahı ile başlıyor. John Baxter (Donald Sutherland) ve eşi Laura (Julie Christie) evde kendi işleri ile uğraşırken, iki çocukları dışarıda oyun oynamaktadır. Birden John, dışarıya koşmaya başlar ve kızını gölette boğulmuş halde bulur. Laura ise çığlıkları duyup dışarı çıktığında korkunç manzara ile karşılaşır.

Bundan sonra film aylar sonrasına geçer. Oğullarını yatılı okula gönderdikten sonra John, Venedik’ten gelen bir kilise restorasyonu işini kabul eder ve eşi Laura ile birlikte Venedik’e giderler. Amaçları özellikle bu üzücü olayı unutmaktır. John, burada tamamen kendini işine verir. Laura ise ilaç kullanarak ayakta durmaya çalışmaktadır. Fakat bir gün, bir restoranda yemek yerken gördükleri, yaşlı iki kız kardeş onların Venedik macerasına değişik bir yön verecektir. Kız kardeşlerden birisi kör ve psişiktir. Laura’ya ölen kızlarını gördüğünü iddia eder ve eşi John’un ise hayatının tehlikede olduğunu söyler. Bu arada Venedik’te bir seri katil, geceleri dehşet saçmaktadır. John da bu olayın şüphelisi olarak polis tarafından sorgulanır.

Film, Laura ve John’un yaşlı iki kız kardeş ile karşılaşmalarının ardından farklı bir boyuta taşınıyor. Keder dolu atmosfer birden gerilim ve korku dolu bir hal alıyor. Restorasyon yapılan kilisenin tuhaf rahibi (Massimo Serato), cinayeti soruşturan tekinsiz müfettiş (Renato Scarpa), yaşlı iki kız kardeş ve hatta John sergiledikleri tavırlarla, izleyicinin gözünde cinayet şüphelileri sıfatını kazanıyorlar.

Nicolas Roeg’in filminde yer alan bazı ipuçları, “Hitchcock”vari olsa da Don’t Look Now kendi stilini kullandığı cross-cutting tekniği ile yaratmayı başarmış. Filmde birçok kere bu teknik kullanılmış olup en belirgin olanları iki sahnede kendini gösterir. Farklı yerlerde aynı anda geçen iki olay arasında yaratılan bu paralel kurgu, açılış sahnesi ve John ve Laura arasındaki seks sahnesinde özellikle belirgindir.

Film çekildiği dönem özellikle Laura ve John arasında geçen seks sahnesi nedeniyle tartışmalara sebep olmuş. Dönemine hatta günümüz mainstream filmine göre bile bu sahne oldukça fazla pornografik tasvirler içeriyor ve yönetmen sansürden geçebilmek için 9 sahneyi keserek filmin sansürden geçmesini sağlıyor.

Filmle ilgili önemli detaylarından biri de kırmızı rengin kullanımı ve hayallerimizdeki romantik Venedik’in tekinsiz, kasvetli bir şekilde izleyiciye yansıtılışı. Sürekli bulutlu ve yağmurlu bir havanın hakim olduğu, pis ve bakımsız sokaklar, evler; aşıkların yerine fareler ve katillerin cirit attığı kanallar ile farklı bir Venedik tasviri sunuluyor. Filmin İtalya’da geçmesi filmi bir giallo havasına da büründürüyor.

Tolga Demirtaş (tolga@iyikotufilm.com)

don't-look-now-2

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


  • zarathustra
    24 Eki 2013 12:07

    işte sinema bu diyebileceğimiz filmlerden biri.

  • Caner Fidaner
    25 Kas 2014 13:55

    Bu ilginç ve güzel filmi hatırlattığınız için teşekkürler. Benim çok hoşuma giden bir başka filmde, “In Bruges”de (Yön: Martin McDonagh, 2008)”Don’t Look Now”a çok hoş göndermeler vardır. İkisinin ardarda seyredilmesi keyif verici olacaktır. 🙂

  • Yorumunuz:


    Attack From Planet B Extreme Haribo Giallo For Dummies Immoral Tales Kahramanlar Sinemada Korku Sitesi Once upon in a time in Western Öteki Sinema SİBB Sinematik Ters Ninja B-Film Blog


    yeni