iyiköfüfilm

5
Oca
2012

Sweet Home (1989)

Korku Filmleri kategorilerinde yayınlandı. Yorum Yok

Sweet Home veya çekiklerin diyarındaki ismiyle Suito Homu tam anlamıyla bir ilklerin filmi. Yönetmen Kiyoshi Kurosawa, Sweet Home’dan önce vasat pinku ve drama\komedi tarzı filmler çeken bir yönetmenken bu filmle yıldızı parlamış. Zaten yönetmenin sonraki filmlerinin ağırlıklı olarak gerilim türündeki başarılı örnekler vermesini de Sweet Home’da kendisini bulmasına bağlıyorum. Bilmeyenler için, oyunculuk da yapan yönetmenin filmografisinde Retribution (Sakebi), Reincarnation (Rinne), Charisma (Karisuma), benim çok sevdiğim ve hatta yönetmenin öncesindeki bütün filmlerini “vasat” olarak saydığı Cure (Kyua) ve Türk sinemasını takip edenleri yakından ilgilendiren Pulse (Kairo) adlı filmler var. Hatırlarsanız 2006 yılında çıkan Dabbe isimli garabetin yönetmeni Hasan Karacadağ, filmini resmen sahne sahne Pulse’dan çal… Daha doğrusu Kiyoshi Kurosawa icat ettiği zaman makinası ile geleceğe giderek Dabbe’yi izledikten ve çok beğendikten sonra 2001 yılına geri dönüp Dabbe’deki beğendiği sahneleri kendi filmi olan Pulse’da kullanmıştı. Pulse daha sonra yine Pulse olarak Amerikalılar tarafından çekilmişti ve hatta yerli sinema sitelerindeki bazı kendini bilmezler tarafından Dabbe’den araklanmış olarak nitelendirilmişti. Gerçi leş bir filmdi.

Sweet Home’a geri döndüğümüzde aslında filmin Kiyoshi Kurosawa’dan ziyade yapımcısı Jûzô Itami’nin filmi olduğu gibi bir söylentiyle karşılaşıyoruz. Film sinemalardaki gösterimi bittikten sonra video ve televizyon versiyonları hazırlandığı sırada filmde de ufak bir rolde görünen yapımcı Itami filme el atmış, baştan kurgulamış, bazı yerlere efektler eklemiş ve filmi böyle pazarlamış. Filmin sinemalarda gösterilen orijinal hali ise hala TOHO Stüdyoları’nın arşivinde durmasına rağmen son kullanıcı olan bizim yani izleyicilerin ulaşabileceği bir halde piyasaya sürülmüş değil. Bu olay yüzünden Itami’yi mahkemeye veren Kurosawa, davayı kaybedince stüdyolar tarafından kara listeye alınmış ve kendi yolunu çizmiş. Zaten yönetmenin diğer filmlerine aşinaysanız Sweet Home’da Kurosawa’nın psikolojik yönden izleyiciyi sarsan, mesafeli duran soğuk ve ürpertici tonuyla karşılaşamayınca şaşırmanız muhtemel. Film tam anlamıyla gişe için çekilmiş. Seksenli yıllardaki Hollywood’dan çıkmış, şaşırtmayan ama bol bol eğlendiren korku filmlerinin Japon oyuncularla çekilmiş bir varyasyonu gibi duruyor. Tabii bu Itami’nin etkisi de olabilir.

Film, bir televizyon ekibinin belgesel çekme amacıyla zamanında Ichiro adlı bir ressamın ailesiyle beraber yaşadığı ve yaklaşık 30 yıldır kimsenin uğramadığı bir köşke gelmesiyle başlıyor. Yerli halk tarafından lanetli olarak bilinen köşkte Mamiya Ichiro’nun kimse tarafından bilinmeyen duvar resimlerini çekmeye gelen beş kişilik ekibin yavaş yavaş köşkteki lanetle yüzleşmesini anlatan film bana Hausu ve biraz da Evil Dead Trap adlı filmleri anımsattı. Yavaş yavaş dedim çünkü hakikatten olaylar yavaş yavaş gelişiyor. Ekibi köşke gelinlik çağdaki kızı ile gelen yapımcı, yönetmen kadın, sunucu kadın ve kadın delisi -hatta sık sık sunucu hatuna yazan- kameraman oluşturuyor. Duvarları temizleyip aradıklarından fazla resimle karşılaşan ekip aslında bir nevi köşkün hikayesine de tanıklık etmiş oluyor. Ichiro’nun karısının yanlışlıkla çocuğunun ölümüne sebep olup öldükten sonra eve musallat olduğunu görüyoruz ve aksiyon başlıyor. Fakat filmin iki saate yakın süresinin ilk kırkbeş dakikasında pek kayda değer bir şey olmuyor. Ama sonrasında başlıyor ve dur durak bilmiyor. Filmin özel efektlerinden Exorcist, Scanners, Godfather ve The Sentinel gibi bir çok filmde de görev almış olan Amerikalı görsel efekt uzmanı Dick Smith’in sorumlu olduğunu bilmek belki biraz daha ilginizi çeker.

Sweet Home, aynı zamanda oyun dünyasında “survival horror” diye bilinen türün neferi. 1989 senesinde film gösterime girer girmez aynı isimde ve aynı temada bir Famicom -veya daha bilinen adıyla NES- oyunu piyasaya sürülmüş. RPG oyunu olmasına rağmen geçtiği lanetli köşkteki yaratıklara karşı hayatta kalmaya çalışma hissini gayet güzel verdiği için oyun 7 sene sonra, 1996 yılında içindeki rol yapma ögeleri çıkartılarak hala devam eden -ve sürekli evrimleşen- bir franchise’a dönüşmüş. Bu franchise ise tahmin ettiğiniz -belki de edemediğiniz- üzere Resident Evil serisi. Oyundaki konağın içindeki izolasyon duygusu, bulmacalar, inventory sistemi ve hatta yükleme ekranı olarak kullanılan açılan kapı görüntüsü bile aynen kullanılmış. İşin ilginç tarafı ise ikisi de aynı anda piyasaya çıkmış olduğu için “film mi oyundan uyarlandı, yoksa oyun mu filmden uyarlandı” sorusuna bir cevap bulunamaması.

Lanetli ev temasından hoşlanıyorsanız ve eğer Hausu isimli şaheseri izlemediyseniz (çılgınlığı başınızı döndürebilir) Sweet Home, bu konseptin Asya sularında vücut bulmuş hallerine giriş yapmak için iyi bir fırsat.

Yazan: Mert Kutay (mert@iyikotufilm.com)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


  1. Henüz yorum yapılmamış.

Yorumunuz:


Attack From Planet B Extreme Haribo Giallo For Dummies Immoral Tales Kahramanlar Sinemada Korku Sitesi Once upon in a time in Western Öteki Sinema SİBB Sinematik Ters Ninja B-Film Blog


yeni