iyiköfüfilm

14
May
2010

İstismar Filmleri

İstismar Filmleri Kavram-Kuram-Fenomen kategorilerinde yayınlandı.

Exploitation film genellikle dehşet verici konular ‘istismar edilerek’ geliştirilen bir film türüdür. “Exploitation” terimi film piyasasında oldukça yaygındır; promosyon ve reklam anlamında her türden film için kullanılır. Bu filmler büyük bir star, özel efektler, seks, şiddet, romantizm gibi bir anlamda sömürecek konulara ihtiyaç duyarlar.  Buna rağmen bir exploitation filmi ağırlıklı olarak sansasyonel reklamcılığa ve filmin gerçek kalitesinden ziyade tasvir edilen konunun geniş ve dehşet verici bir şekilde abartılı aktarımına dayanır. Exploitation filmleri genellikle her bakımdan düşük kalitede filmlerdir. Ancak durum her zaman böyle değildir. Exploitation filmleri bazen ciddi anlamda ilgi toplar ve popüler olurlar.

Tarihçe

Exploitation filmlerde, müstehcen ya da açık seçik seks sahneleri, sansasyonel şiddet, hap kullanımı, çıplaklık, tuhaf ve korkutucu şeyler, kan, gariplik, yıkım, isyan ve kargaşa en önemli özelliklerdendir. Bu tür filmler sinemacılığın ilk günlerinden beri çekilse de ABD ve Avrupa’da genel anlamdan sansürün ve sinema kurallarının yumuşaması ile birlikte, 1960 ve 70’lerde popülerleşmişlerdir. Ayrıca yapımcılar televizyon nedeniyle kaybettikleri izleyicinin ilgisini çekmek için sansasyonel öğeler kullanmıştır. Çoğu tiyatrolarda oynanamayacak ve ABD’de NC-17 derecesi alamayacak denli düşük bütçeli filmlerdir. 1990’lardan beri exploitation filmler, türü para-sinema olarak adlandıran akademik çevrelerin de dikkatini çekmektedir.

Exploitation” sözcüğü çok geniş anlamda tanımlanır ve filmin asıl içeriğinden ziyade seyircinin filmi algılaması ile ilgilenir. Hays Code’u geçemeyen sanat filmleri ve exploitation filmler genelde aynı salonlarda gösterildiği için ilgi çekici malzeme ve sanatsal içerik genelde bir aradadır. Explioitation filmler, filmlerinde saldırganlık öğesi baskın olan ve “saygın olmayan” malzemeyi cesurca işleyen ünlü Avrupalı yönetmenler Derek Jarman, Luis Buñuel, ve  Jean-Luc Godard sayesinde gelişmiştir. Stanley Kubrick‘in A Clockwork Orange, Tod Browning‘in Freaks ve Roman Polanski‘nin Repulsion filmi dâhil olmak üzere klasik olarak adlandırılan pek çok filmde seks, şiddet ve exploitation filmleri ile bağdaştırılan şok vardır. Buñuel’in Un chien andalou filmi modern splatter filmine özgü öğeler içermektedir.  Eğer Carnival of Souls Avrupa’da çekilmiş olsaydı sanat filmi olarak, öte yandan Eyes Without a Face Amerika’da çekilseydi düşük bütçeli bir korku filmi diye sınıflandırılacağı iddia edilmektedir. Sanat filmlerinin ve exploitation filmlerinin seyircisi Hollywood’un sunduklarını genelde reddeder. (daha&helliip;)


The Neanderthal Man 1953, Amerika yapımı, 78 dakikalık, siyah beyaz bir bilim kurgu filmi. Başrollerinde Robert Shayne, Richard Crane ve Joyce Terry’nin olduğu filmin yönetmeni ise E.A. DuPont. Film bazı sahneleri ve konusuyla 1931 yapımı Dr. Jekyll and Mr. Hyde filmini çağrıştırsa da, genel olarak 1980 yapımı Ken Russell’ın Altered States’i tadında bir film.

Film konusu bakımından döneminin oldukça ilerisinde. 50’li yılların tipik Amerikan bilim kurgu filmlerine baktığımızda genel olarak uzaylıların dünyayı istilası ya da istila çabaları konu edilmekteydi. The Neanderthal Man’de ise çılgın bir bilim adamı olan Prof. Clifford Groves’un ( Robert Shayne) çılgın deneyleri anlatılmakta. Prof. Groves geliştirdiği bir serum ile evrimi tersine çevirmiştir. Mağara adamları ve zeka düzeyleri üzerine çalışan bilim adamı deneyini çeşitli hayvanlar üzerinde denemektedir. Keşfini ilk kez bir insan üzerinde denemek içinse hizmetçisini seçer ve kadın bir mağara kadınına dönüşür. Bunun üzerine serum üzerinde tekrar çalışan çılgın profesör, serumu kendi üzerinde dener ve kendisini de bir mağara adamına dönüştürür. İçgüdüsel olarak etrafına zarar vermeye başlayan Profesör, modern insan gözünde bir ava dönüşmüştür. Filmde doktorun laboratuarında geçen sahneler, hareketleri ve yüz ifadeleri 1985 yapımı Stuart Gordon’ın Re-Animator filmine de ilham kaynağı olmuştur.

Filmin makyajları, bir önceki yazıma konu olan, korku ve bilim kurgu sinemasının kötü  ünlü makyaj uzmanı Harry Thomas’a ait. Dönüşüm sahneleri ve mağara adamı makyajı oldukça komik. Ayrıca oyunculuk da bir B film standartlarında. B filmlerinde genel olarak gördüğümüz zayıf oyunculuk, teknik yetersizliklere rağmen senaryo çoğu popüler filme göre başarılı ve diğer filmlere de esin kaynağı olacak türden. Zira kıyıda köşede kalmış birçok B filminin de günümüz sineması üzerindeki etkileri yadsınamaz. (daha&helliip;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

İyiKötüFilm Hakkında
İyiKötüFilm Röportajlar
İyiKötüFilm Bağlantılar
Extreme Haribo Giallo For Dummies Immoral Tales Kahramanlar Sinemada Korkucu Once upon in a time in Western Öteki Sinema Sinematik Ters Ninja

İyiKötüFilm Feeds


İyiKötüFilm
yeni