iyiköfüfilm

6
Ağu
2015

Bir Giallo Melankolisi, Bruno Nicolai

Kavram-Kuram-Fenomen kategorilerinde yayınlandı. Yorum Yok

bruno_nicolaiYour Vice genel olarak Edgar Allan Poe’nun gotik çılgınlıklarla dolu kısa hikayesi The Black Cat’ten uyarlanmış ve 1972 senesinde, giallo sinemasının en parlak döneminde, Sergio Martino tarafından filme alınmıştır. Hikaye Venedik yakınlarında izole ve eskimiş bir villada birbirlerini delirtmekte olan alkolik bir yazar ve onun cefakar eşini konu almaktadır. Yazarın yeğeni (giallo türünün tanınan simalarından Edwige Fenech tarafından canlandırılmıştır) onlarla birlikte kalmak için villaya geldiği sırada rastlantı eseri bir dizi kanlı cinayet meydana gelir ve cesetlerin kiler duvarı ardında birikmeye başlamasıyla tansiyon ve paranoya çok geçmeden artar. Diabolique (1955) gibi bir başyapıtın elementlerini taşıyan Your Vice, tuhaf bir gotik atmosferin yanı sıra siyah eldivenli katiller, çıplaklık, seks, ekstrem şiddet ve Satan isimli ve her yerde karşımıza çıkan kara kedi gibi alışılagelmiş giallo abartılarını da eksik etmeyen harika bir şekilde karanlık ve karamsar bir giallo. Filmin gotik ambiyansı, ağırlıklı olarak klavsen bazlı ve ana tema çerçevesinde varyasyonlar sunan dokunaklı ve unutulmaz partisyonu İtalyan film kompozitörü Bruno Nicolai’nin melankolisi ile zenginleşmektedir. Müzik genellikle hikayenin hastalıklı bir şekilde romantik unsurlarının altını çizerken Nicolai korku ve gerilimi desteklemek için daha ürpertici sahneler sunmaktan çekinmez ve nabızları hızlandırır.

1926 senesinde Roma’da dünyaya gelen Nicolai piyano ve kompozitörlük eğitimi almak için Santa Cecilia Konservatuarına kaydoldu. Burada Ennio Morricone ile arkadaşlık kurdu. İkili kısa zamanda arkadaşlıklarını güçlendirerek başta Dario Argento’nun Animal Trilogy ve Lucio Fulci’nin Lizard in a Woman’s Skin olmak üzere Nicolai’nin sıklıkla Morricone’nin film müziklerini bestelediği uzun süreli işbirliğine dayalı bir ilişki meydana getirdi. Nicolai aynı zamanda tiyatro ve televizyon için de besteler verdi ama ününü büyük ölçüde spaghetti westernler ve karanlık bir havaya sahip giallolar gibi film müzikleri ile kazandı. Sergio Martino ve Jess Franco ile yaptığı çalışmalar ile tanınmaktadır ve çalışmalarında büyük bir etki yaratan Morricone gibi Nicolai’nin müziği zengin, şiirsel duygusallığa sahip zarif bir dokunuş katmaktadır. Ne yazık ki Nicolai’nin Morricone ile olan arkadaşlığı gittikçe zarar görmüş ve ikili nihayetinde farklılıklarını kabul edemeden arkadaşlıklarına son vermiştir. Bazıları bunun nedeninin Morricone’nin gözdesini esinlenme ile doğrudan intihal arasındaki çizgiyi karıştırmakla suçlaması olduğunu söylemiştir. Bruno Nicolai ne yazıkki 1991’de hayata veda ederek geride eşi, üç kızı ve sinemaya armağan ettiği birçok güzel müzik ile mirasını bıraktı.

Your Vice’ın film müziklerinde hissedilen belirgin gotik tat ve bunun sonucu o tarih için tipik olmaktan uzak bir giallo film müziğidir. Nicolai genellikle bu alt tür ile bağdaştırılan ucuz jazz müziklerinde kaçınır ve filmin harika Main Titles ve The Mother’s Dress and Floriana/Satana & Irene gibi parçalarında yaylı çalgılar ve unutulmaz klavsen partisyonlarının bir kombinasyonu ile daha görkemli ve melankolik bir hava katar.  Your Vice benzerlerine göre karakterleri daha fazla ön plana çıkarmaktadır; senaryonun başını çeken şey üç ana karakter arasındaki belirsizliğini koruyan dinamikler, etkileşimler ve entrikalardır. Filmin şiddet içeren ve rahatsız edici anlarının çoğu Oliviero ve Irina’nın kaderine terk edilmiş evliliğinden kaynaklanmaktadır. Nicolai’nin müzikleri de hikayeyi motive eden unsurların ihanet, tutku, arzu ve hırs olduğunu bize hatırlatır.

bruno_nicolai2

Ana tema albüm boyunca Picnic On The Mountain ve Spied Lovers/Satana gibi farklı aranjmanlar ve orkestrasyonlar ile yansıtılmaktadır. Bu anlar umutsuz bir özlemi hatırlatır ve gözler önüne serilmekte olan melodramın neredeyse trajik doğasını güçlendirir. Devam eden yaylılar ve sinsi piyano, klavsen ve ürpertici bas şeytani bir yaramazlık ile Flo’s Escape/Confessions gibileri bizlere sunarken Floriana & Olivero/Satana Is Back gibi klavsenin ön plana çıktığı parçalar film müziklerine gizem katmakta ve olayların merkezinde olan çöküş ve tehlikeli cinselliği gözler önüne sermektedir. Karakterler J&B’yi devirirken düzensiz mobilyalar üzerinde kıvrılır ya da çılgın bir şaşkınlık ile örümcek ağları ile kaplanmış koridorlarda gezinirler, Nicolai’nin müzikleri karanlık olayların döndüğünü anladığımızdan emin olur.

Dalgalanan gitar telleri, kendini belli eden timpaniler, ani ve keskin yaylılar ve harika klavsen ile yavaşça hızlı bir kreşendoya dönüşen Murder, The Killer’s Death and Deadly Race de dahil olmak üzere çok daha gergin çalışmalar karamsarlık perdesini deler. Sürükleyici, acımasız ritimleri çok sayıdaki gergin takip sahnesine eşlik eder ve Nicolai’nin bir sonraki ve benzer şekilde gotik giallosu The Red Queen Kills Seven Times’da da kendini göstermiştir. Çılgın yaylılar ile The Handmaidens Dead/We Must Hide The Body’de ve Murder ve Deadly Race’in harika riflerine misilleme yapar şekilde hızını almadan önce hafif gürlemeler ve karışık yaylı aranjmanları ile başlayan To Kill And Wall Up In The Cellar olaylar belirgin şekilde sinirlere hitap eden bir hal alır.

Nicolai aranjmanlarının birbirleri ile karıştırılmamasına dikkat etmiştir ve birçoğu filmin izole atmosferine son derece uygun, aralıklı hissi korur. Genel olarak arayıp bulduğunuza değecek son derece karamsar, unutulmaz, kederli ve duygusal bir film müziğidir. Kopozitörün eserlerinin birçoğu kendi firması Edi-Pan tarafından piyasaya sürülmüştür.

Tolga Demirtaş (tolga@iyikotufilm.com)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


  1. Henüz yorum yapılmamış.

Yorumunuz:


Attack From Planet B Extreme Haribo Giallo For Dummies Immoral Tales Kahramanlar Sinemada Korku Sitesi Once upon in a time in Western Öteki Sinema SİBB Sinematik Ters Ninja B-Film Blog


yeni